Thursday, August 5, 2010

خشونت

خشونت فامیلی

معنی و مفهوم
خشونت به یک سلسله اعمال و رفتار مغایر با کرامت انسانی، گفته می شود که حریم انسانی طرف را شکسته وامنیت وآرامش روحی وجسمی را سلب نموده، واو رادچار، ترس وحشت واضطرا پریشانی ساخته به جسم وجان او آسیب می رساند . خشونت از انجام اعمال وحشیانه وضد انسانی خبر می دهد که کرامت انسانی ، آزادی ، اختیار، شخصیت وحیثیت انسانی قربانی را چه از حیث فیزیکی وچه از نقطه نظر روانی ، جریحه دار می نماید . اگر این اعمال وحشیانه وضد انسانی ، در محیط خانوداه ویادر رابطه با خانواده از طرف محیط اجتماعی وسیاسی تحمیل گردد ، به آن، خشونت فامیلی گفته می شود . خشونت فامیلی ، خشونتی است که از ناحیه شوهر واقربای زن ، خانواده و یا محیط اجتماعی- سیاسی براو روا داشته می شود . لازم نیست خشونت فامیلی اعمال وحشیانه وبسیار خطرناک باشد، بلکه مطلق نقض حقوق اولیه وانسانی زن ونا دیده گرفتن وزیر پاکردن آنها، خشونت فامیلی به حساب می آید و متسفانه بسیاری از مردان و یا احیاناً ، زنان مرتکب خشونت فامیلی می شوند بدون آنکه خودشان عقیده به ارتکاب خشونت داشته باشند چون تصویر روشنی از خشونت فامیلی ندارند و مصادیق و موارد آن را خوب نمیشناسند .



اشکال، ابعاد و موارد خشونت :
خشونت به طور عام و خشونت فامیلی به طور خاص ، در اشکال خشونت های فیزیکی، خشونت های جنسی ، خشونت های روانی ، خشونت های معنوی وفرهنگی ، خشونت های اجتماعی و خشونت های اقتصادی قابل مشاهده می باشد .

خشونت های فیزیکی :
خشونتهای فیزیکی به خشونت هایی گفته می شود که بر اثر آن مستقیماً بر جسم قربانی صدمه وارد می شود و شامل اعمالی مانند ، سیلی زدن ، چندک گرفتن ، خاییدن ، به دیوار کوبیدن ، لگد زدن، داغ گذاشتن، سوزاندن ، خفه کردن ، موی کشیدن ، به شدت تکان دادن ، پرتاب کردن اشیاء به طرف قربانی ، با چوب زدن ، با کمر بند و قمچین زدن ، دست وپابستن، با سنگ زدن ، دنبال کردن ، تخریب اموال ودارایی ها، حبس کردن ، بی خوابی و گرسنگی دادن ، به کار بیش از حد توان واداشتن وغیره می گردد .

خشونت های جنسی :
تلاش در جهت اعمال جنسی علی رغم مخالفت طرف مقابل ، ارتباط جنسی اجباری، آسیب رساندن نگام ارتباط جنسی ، عریان نمودن اجباری ، اجبار کردن برای دیدن تصاویر و فلم های مستهجن ، توهین و تحقیر جنسیتی ( با ذکر نام اعضای جنسی به طور مستقیم و یا به اشاره ) از جمله موارد خشونت های جنسی می باشد .

خشونت های روانی :
به خشونت هایی اطلاق می شود که منجر به اساس حقارت ، نفرت و ترس فرد در خانواده و یا خویشاوندان می گردد . این نوع خشونت شامل مقایسه پیوسته فرد با دیگران است که باعث تخریب اعتماد به نفس ، تحرک ، ارزش ذاتی واراده فرد می شود . رفتار هایی که موجب محرومیت فرد ونادیده گرفتن منافع وی می گردد، نیز جزء مصادیق این گونه خشونت هاست . خشونت های روانی ، تهدید به قتل ، تهدید به طلاق تهدید به ازداوج بعدی ، تحقیر شخصیت ، حسادت ، مقایسه با دیگران ، نادیده گرفتن منافع فرد ، چهره خشن گرفتن ، جیغ زدن ، فحش دادن ، تهدید به اذیت و آزار فرزندان ، سرزنش کردن ، خود داری ازگپ زدن ، تخریب اموال و دارایی و موارد دیگر را شامل می شود .

خشونت های معنوی وفرهنگی :
این خشونت ها شامل کاربرد قدرت و کنترول جهت نا دیده گرفتن حقوق ونیازهای انسانی ، فرهنگی و یا معنوی فرد و یا خانواده است و شامل موارد زیر می شود .
- سوء استفاده از ارزشهای معنوی وآموزه های دینی جهت توجیه خشونت های خانگی .
- توهین به پیشینه فرهنگی ،اعتقادی ودینی افراد .
- محروم نمودن از اشتراک در مراسم معنوی وآیین های دینی – فرهنگی
- ممانعت از بجا آوردن اعمال واوراد مذهبی .
- اجبار در تغییر عقیده واجرای آیین ها و مراسم بر خلاف خواسته های قلبی
- محروم نمودن از میراث فرهنگی
- اعمال پوشش خاص .

خشونت های اجتماعی :
- ممانعت از ارتباط ، ملاقات ویا دیدن دوستان و خانواده.
- ممانعت از برنامه ریزی اجتماعی و یا اشتراک در رخدادهای اجتماعی و یاسلب آزادی تحرک اجتماعی .
- ممانعت از تلفن و یا ارتباط نگارشی بدون اجازه قبلی .
- ممانعت از یادگیری و مکالمه لسان خاص ( مانند انگلیسی ، عربی وغیره) که در گسترش ارتباط فرد موثر است .
- ممانعت از قرار ملاقات با طبیب، بدون اجازه قبلی ویا نظارت و همراهی فرد دیگر .
- محدودیت و یا نداشتن هیچ نوع نقش در تصمیم گیری های خانوادگی .
- محروم کردن از تحصیل
- محروم کردن از اشتغال .
- فروش دختران
- ازدواج اجباری

خشونت های اقتصادی :
- کنترول تمام در آمدها، درایی ها، پول و مواد خوراکی وپوشاک .
- توقع نا بجا در میزان مصارف وبودجه
- کنترول مخارج اعضای خانواده ( کنترول چگونگی مخارج)
- گرفتن پول به زور از اعضای خانواده .
- تهدید اعضای خانواده به خاطر پول ( تهدید به گرفتن پول ویا ندادن آن در صورت نیاز)
- کار اجباری
- سلب مالکیت
- سلب حق کنترول و دسترسی به اموال ، ملک و درآمد شخصی افراد .

عوامل خشونت فامیلی
چرا مردان علیه زن خشونت می نمایند ، چه چیزهایی سبب اعمال خشونت می شوند ؟ از میان چیزهایی که سبب خشونت علیه زن می شوند ، می توان به عوامل زیر اشاره کرد : مرد خشونت را از تربیت فامیلی به ارث برده است، مشکلات روانی مانند : بدگمانی یا حسادت، سطح پایین فرهنگ جامعه ، فقر ساختار نارسای حکومتی ، ساختار قانونگذاری ، سیستم قضایی ناکارآمد، تفاوت زیاد سن زن و شوهر، تضاد منافع زوجین، استبداد رای مرد ویا زن ، دخالت اطرافیان زن و یامرد ، چند زنی ، فروپاشی ارزشهای اجتماعی ، بیکاری زن و یا مرد، مهاجرت ، تغییر محل زندگی از دهات به شهر و بالعکس ، مدرنیزه شدن اقتصاد و زندگی، اعتقادات زن ستیزانه ، ازدیاد بی تناسب زاد وولد از جمله عوامل وانگیزه های خشونت در محیط خانه میباشد .

عکس العمل زن در برابر خشونت فامیلی :
عکس العمل زن در برابر خشونت ، وجوه گوناگونی دارد که برخی از آنها در ذیل می آیند : تحمل کردن ، مراجعه کردن به مراجع قضایی، مشاروه با دیگران ، مشاوره حقوقی، رفتن به منزل پدر وبرادر، رجوع به جرگه های قومی، مراجعه به ریش سفید و ملا، مراجعه به داکتر، فرار وترک منزل ، خود سوزی ، خودکشی، تخلیه فشار روانی توسط خود آزاری ویا دیگر آزاری .

عواملی که سبب می شوند زنان خشونت علیه خودشان را تحمل کنند :
شرم و حیاء، ترس از بد نامی ، فقر، فقدان مراجع قضایی، نداشتن تضمین مالی و جانی، فشار خویشاوندان زن ، توصیه دیگران ، رسم ورواج، نگرانی از آینده فرزندان، عشق به همسر ، پای بندی به تعهدات ازدواج، تعهد سپردن شوهر مبنی بر عدم تکرار خشونت ، دلایل دینی وفرهنگی ، ترس از خشونت بیشتر، زن می پندارد که خودش مقصر است، سطح تحصیل ، اعتیاد ، زندگی مشترک، تفاوت سنی ، تفاوت مذهبی، تفاوت قومی ، سردرگمی و جهل وموارد دیگر می باشند .

1 comment:

SS said...

wow, you have worked alot on your weblog, you know i am impressed. i could find so interesting and meaningful topics, i like it. way to go